Körschema för bröllop

Oavsett om ni har ett litet eller stort bröllop så kan det vara skönt för er att ha ett körschema. Det är ändå en hel del saker som ska klaffa rätt och även små moment under dagen är sköna att ha planerade! Många räknar dessutom med alldeles för lite tid vilket resulterar i stress, och det vill vi inte ha på eran stora dag! 


BRÖLLOPSKOORDINATOR

En del tar hjälp av en bröllopskoordinator som hjälper en med att lägga upp hela dagen steg för steg. Men många väljer att inte lägga pengar på det och använder sig istället av sin toastmaster/toastmadame, vilket är en utmärkt idé! En toastmaster/toastmadame kan t.ex. ha ansvar över dagens schema och se till att alla anländer till rätt plats och rätt tid. 


Tänk på vad som är viktigt för er

Detta är eran dag och ni ska anpassa den helt utifrån er. Era gäster ska vara där för att hylla eran kärlek och ni behöver inte tänka allt för mycket på att dom ska ha den bästa tiden i deras liv. Självklart så ska dom ha det kul och vara underhållna, men denna dagen handlar om er och det är ni som ska vara i fokus.


PORTRÄTTFOTOGRAFERING

Vill ni ta era porträttbilder innan vigseln eller efter? Många väljer att köra på en first-look fotografering innan vigseln. Här är många väldigt nervösa inför vigseln och kan ha svårt att slappna av, så fundera på om ni vill ha en snabb first-look och sen porträttfotograferingen innan vigseln när era gäster minglar runt i lokalen. (Här är också ett utmärkt tillfälle att använda er av eran toastmaster/toastmadame att underhålla gästerna under tiden som ni fotograferas). Anpassa det helt efter vad som känns bäst och bekvämast för er!


HUR LÅNG TID TAR EN PORTRÄTTFOTOGRAFERING?

Räkna med 1-2 timmar för att få varierande bilder. Detta är ett väldigt roligt moment under dagen där ni får spendera kvalitétstid med varandra och slappna av tillsammans innan vigseln. 


GRUPPFOTOGRAFERING

Självklart vill man ha bilder tillsammans med sin familj och vänner, och många har svårt att bestämma sig för när gruppfotograferingen ska ske. En del väljer att ha den direkt efter vigseln trots att det inte är det bästa alternativet. Varför då undrar ni? Jo det ska jag förklara! Direkt efter vigseln så kommer ni att få många, många kramar och gratulationer och era gäster kommer att vara överallt och ingenstans. Oftast sker vigseln i kyrkan och då kan t.ex. gravstenar komma med på bilderna eftersom man måste fotografera i en större vinkel när många ska få plats. Förutom att det brukar bli rätt trångt så är det också många tårar och röda näsor, och dom flesta vill helst piffa upp sig lite innan gruppfotograferingen. Jag rekommenderar att man tar gruppfotograferingen innan middagen på platsen där ni har lokalen, och då kan återigen eran toastmaster/toastmadame har ett foto-schema när det är dags att ropa upp respektive familjer inför gruppfotografering. Räkna med att denna fotograferingen kan ta 15-30 minuter beroende på hur många ni är.


RÄKNA ALLTID MED MER TID ÄN VAD NI TROR

Det är så mycket som kan uppstå, och på ett tight schema kan 15 minuters fördröjning verkligen ställa till det. Det kan t.ex. vara att du tappar pluppen till ditt örhänge eller att det är mer trafik ute än vad ni förväntade er. Här är det också viktigt att tänka på körtid mellan platserna! Ni kommer inte att vilja springa från ställe till ställe och stressa, ni vill njuta av eran dag. Så räkna alltid med lite extra tid i erat körschema.


En grund till ett körschema kan se ut så här:

07:00-08:00 Frukost med tärnor/bestmans

08:30-11:30 Hår och makeup 

12:00-12:30 Paus med lunch för att fylla på energin

12:30-13:00 Bröllopskläderna ska på 

13:30-15:15 Porträttfotografering

15:15-16:00 Paus mellan fotografering och vigsel

16:00-16:45 Vigsel

16:45-17:00 Gratulationer

17:30-18:00 Mingel och brudskål

18:00-22:00 Middag och tal samt ev. 20 minuters fotografering i solnedgången

22:00 Festen släpper loss!


Schema 12 timmar bröllopsfotografering

Här kommer ett exempel på hur jag som fotograf arbetar om jag är anlitad för 12 timmar. Detta är också bra för dig att ta med dig så att vi kan samarbeta på bästa möjliga sett. Jag har självklart koll på det mesta själv, men vissa tider/moment är det ni som styr då det är helt upp till er vad jag ska fotografera om det finns några särskilda önskemål.


11:00-12:00 Fotografering vid förberedelser för brud/tärnor

12:00-13:00 Fotografering vid förberedelse för brudgum/bestmans

13:30-15:15 First look fotografering + porträtt

15:30 Fotograf anländer till kyrkan/vigselplats

16:00-16:45 Fotografering vigsel

16:45-17:00 Fotografering gratulationer

17:15 Fotograf anländer till lokalen och fotograferar dukning m.m.

17:30-18:00 Fotografering mingel och brudskål

18:00-18:30 Gruppfotografering

18:30-21:00 Fotografering tal + matpaus för fotografen

21:00-21:20 Porträttfotografering solnedgång

21:30-23:00 Fotografering mingel/fest


Andra tips och råd

  • Utgå ifrån vigseln när ni skapar erat körschema, så kan ni därifrån räkna timmarna bakåt och framåt.
  • Gör upp en grundplan tillsammans med er toastmaster/toastmadame och låt dom ha hand om kvällens schema och alla detaljer. Det är viktigt för er att slappna av och ha kul, och det kommer ni att kunna göra om ni gör upp en bra plan tillsammans.
  • Fundera på det som är viktigast för ER, är det t.ex. mest tid för tal eller för mingel-lekar?
  • Skriv ner alla telefonnummer i telefonen, som t.ex. fotografens, toastmaster/toastmadame samt eventuella leverantörer så att ni lätt får tag på någon om ni behöver information snabbt.
  • Be någon nära att ha körschemat som bakgrund på telefonen, lätt och smidigt!
  • Vattenflaskor! Ha alltid vatten nära till hands, kanske någon kylväska som alltid är i närheten?


Och viktigast av allt..

HA KUL! Detta är eran dag och eran kärlek till varandra ska hyllas! Acceptera alla mot och medgångar som kommer att ske på vägen och bara slappna av. Gör detta till en dag fylld med vackra känslor, låt tårarna rinna och skratta så mycket som ni bara kan. Det kommer bli en fest att minnas livet ut!

Är du intresserad av att boka mig som bröllopsfotograf? Klicka på knappen nedan och skicka en bokningsförfrågan!